Żarówki PAR
Żarówki PAR są dedykowanymi źródłami światła dla reflektorów typu PAR. Reflektory tego typu są stosowane głównie na scenie, estradzie, w klubach muzycznych itp. Coraz częściej stosowane są także w restauracjach, hotelach, barach oraz w zwykłych domach, ponieważ dodają charakteru i klimatu. Czytaj więcej...
Na ich korzyść wpływa także ilość akcesoriów dodatkowych, takich jak ramki na kolorowe filtry, skrzydełka kadrujące i uchwyty mocujące. Nic więc dziwnego że reflektory typu PAR są coraz bardziej popularne.
Jaka żarówka do reflektora PAR
Aby dobrać żarówkę PAR do odpowiedniego reflektora, przede wszystkim należy poznać parę podstaw. Żarówki PAR dobieramy do wielkości reflektora który będziemy wykorzystywać. Podstawowym kryterium jest rozmiar samego reflektora i od tego rozmiaru nazywamy odpowiednią żarówkę: Żarówka PAR 64, żarówka PAR 56, żarówka PAR 38, żarówka PAR 36. Nie bez powodu zatrzymaliśmy się tu na żarówkach do reflektorów PAR 36. Chodzi o to że najmniejsze rozmiary reflektorów PAR (czyli PAR 16, PAR 20, PAR 30) mogą działać na powszechnie dostępne źródła światła oparte na trzonkach GU-10, MR16 lub E-27. To właśnie dzięki temu są tak popularne. Warto wiedzieć że powszechnie dostępne żarówki da się zastosować w tego typu reflektorach, jednak efekt ten jest dużo słabszy. Zaleca się stosowanie żarówek dedykowanych do reflektorów PAR. Chodzi tu głównie o kąty świecenia, wiązkę światła, temperaturę barwową oraz moc.
Sceniczne żarówki do PAR zaczynają się od rozmiaru PAR 36 i wyżej. Bardzo ważna jest moc i napięcie danej żarówki. Żarówki w rozmiarach od PAR 36 do PAR 64 wahają się w zakresie od 250 W do 1000 W, więc do domu trochę za mocne;) Warto zwrócić także uwagę na przewidywany czas pracy żarówki, ponieważ w zależności od modelu i producenta przewidywana trwałość wynosi od 100h nawet do 2000 h. Bardzo ważny jest tu kąt świecenia który zależny jest do danej żarówki, a nie samego reflektora.
Kąt świecenia żarówki PAR
Żarówki PAR występują najczęściej w 4 kątach świecenia i są nazywane (w kolejności od najwęższej): VNSP (Very Narrow Spot – poniżej 10 stopni), NSP (Narrow Spot – ok. 10-15 stopni), MFL (Medium Flood – ok. 24-30 stopni) i WFL (Wide Flood – 38 stopni i więcej).
Rekomendowane artykuły
Sterowanie DMX, Jak zacząć pracę z sygnałem DMX?
Sterowanie DMX. Na temat sterowania za pomocną sygnału DMX pisali już chyba wszyscy. Niestety większość publikacji na ten temat jest po prostu nie zrozumiała dla normalnego człowieka. Aby dowiedzieć się jak wykorzystać sterowanie DMX w praktyce, trzeba przeczytać całe elaboraty naukowe, a i tak nie do końca wiadomo o co chodzi. Dlatego postanowiłem w sposób bardzo prosty i krótki opisać jak się do tego zabrać od strony praktycznej.
Sylwester tuż - jak rozświetlić imprezę? Wywiad dla Czwórki Polskiego Radia
Wywiad z udziałem Megascena dla Czwórki Polskiego Radia
Ze względu na pandemię częściej będziemy bawić się na domówkach
niż w klubach. Jednak nie muszą one pod względem nastroju ustępować
hucznym imprezom. Wystarczy zadbać o odpowiednie
oświetlenie.
Ruchome głowy – rodzaje, zastosowanie, cena …
Ruchome głowy są jednymi z najbardziej zaawansowanych urządzeń oświetleniowych. Wykorzystywane są głównie na scenie, ale także w architekturze. Fenomen ruchomych głów polega przede wszystkim na możliwości zdalnej zmiany kierunku świecenia. Dzisiejsze rozwiązania idą jednak nieco dalej i dają możliwości zmiany wiązki światła, barw oraz stosowania różnych efektów.
Wytwornice dymu od podstaw, czyli jak się do tego zabrać? Jaka wytwornica dymu będzie najlepsza?
Wytwornice dymu od podstaw, czyli jak się do tego zabrać? Jaka wytwornica dymu będzie najlepsza?
Wytwornice dymu, cała tajemnica w jednym artykule:)