Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Często dostaje pytania jaki statyw mikrofonowy będzie odpowiedni, ile kosztuje dobry statyw mikrofonowy, na co zwrócić uwagę przy zakupie itp. W tym artykule powiem Ci wszystko na temat statywów mikrofonowych, ich ceny, jakości, co warto wybrać, a czego najlepiej unikać. Opiszę do czego służą poszczególne modele i rodzaje statywów oraz wymienię te najbardziej popularne. Dowiesz się jakie są akcesoria do statywów mikrofonowych i jaki statyw mikrofonowy wybrać.

Do czego służy statyw mikrofonowy?

Pytanie z pozoru proste, jak sama nazwa wskazuje statyw mikrofonowy służy do trzymania mikrofonu. Jednak patrząc na mnogość modeli, różne rodzaje przeznaczone do różnych zastosowań, poziomy cenowe, wielkości, materiały i ogrom producentów, często po prostu trudno się w tym połapać. Oczywiście ogólnie wiemy do czego służy statyw mikrofonowy, nie jest to tajemnicą, ale jak mamy wybrać odpowiedni statyw do własnych potrzeb, to nie jest to już takie proste.

W pierwszej kolejności najlepiej wybrać rodzaj statywu, na pewno ułatwi nam dalszy wybór, bo będziemy chociaż wiedzieli czego tak naprawdę potrzebujemy;) Rodzaj statywu będzie zależał od zastosowania, czyli do czego nasz statyw będzie używany. Dopiero w następnym etapie będziemy mogli wybrać konkretny model dostosowany do naszych potrzeb. Zobaczymy też jakie mamy możliwości w wyborze i co nam da wybór konkretnej marki lub modelu.

Statywy mikrofonowe i ich rodzaje

Statyw mikrofonowy prosty

To najbardziej popularny rodzaj statywów służący przede wszystkim do wokalu, czyli śpiewania i mówienia, ale sprawdzi się także przy rejestracji niektórych instrumentów np. trąbki. Najczęściej wykorzystywany jest na scenie i to bez względu na jej wielkość. Statyw taki pozwala na regulację wysokości tak abyśmy mieli mikrofon na odpowiedniej wysokości i jednocześnie wolne ręce. Tak jak w przypadku każdego statywu mikrofonowego na końcu umieszczony jest gwint na uchwyt mikrofonowy. Właśnie w taki uchwyt wkładamy nasz mikrofon żeby był stabilny i jednocześnie w miarę możliwości niwelował drgania. Przykładami popularnych statywów mikrofonowych prostych są np. Gravity MS 43, Konig & Meyer 19900-300-55.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Gravity MS 43 – statyw mikrofonowy prosty tripod

Statyw mikrofonowy z ramieniem

Jest tak naprawdę rozbudowaną o poprzeczne ramię wersją statywu prostego. Dzięki zastosowaniu poprzecznego ramienia jest bardziej uniwersalny w użytkowaniu. Po pierwsze łatwiej jest ustawić wysokość samego mikrofonu np. przy zmianie muzyka na scenie. Obniżając ramię można też szybko przystosować go nawet do wysokości osoby która siedzi np. grając na gitarze. Także sam pionowy statyw jest bardziej oddalony od osoby występującej, może to mieć znaczenie w przypadku gry na większym instrumencie. Poza regulacją jak w przypadku statywu prostego mamy tu możliwość regulacji długości samego ramienia. Ponadto oczywiście możemy ramię pochylać i przekręcać. Takie rozwiązanie jest na pewno dużo bardziej uniwersalne. Wśród popularnych statywów mikrofonowych z ramieniem warto zwrócić uwagę na Konig & Meyer 27105-300-55 oraz OMNITRONIC MS-1W z poprzeczką, biały.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

OMNITRONIC Statyw mikrofonowy MS-1W z poprzeczką, biały

Statywy mikrofonowe z ramieniem czasem występują też w wersji z przeciwwagą tzn. na tylnym końcu ramienia umieszczony jest ciężarek którym można przeciw ważyć ciężki mikrofon. Takie statywy często są na tyle wysokie że można ich używać jako statyw nadgłowny (overhead). Jest to rozwiązanie najczęściej studyjne i dla bardziej zaawansowanych użytkowników.

Statyw mikrofonowy podłogowy – tzw. krótki

Służy głównie do rejestracji dźwięku gdzie mikrofon musi być niżej od samego muzyka np. przy nagłaśnianiu bębna wielkiego w perkusji, pieca gitarowego itp. Czasem statywy te są wykorzystywane także jako stołowe, i choć zajmują sporo miejsca to mają dużo dłuższe ramię oraz większe możliwości ustawiania. Stabilność takiego statywu również jest większa dzięki czemu możliwe jest zastosowanie cięższego mikrofonu niż w przypadku statywu stołowego. Dla przykładu kilka sprawdzonych modeli statywów podłogowych Athletic MIC-7C, Gravity MS 4222 B Gravity MS 2222 B.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

statyw mikrofonowy podłogowy Gravity MS 3122 HDB

Stołowy statyw do mikrofonu

To najmniejszy ze statywów mikrofonowych, służy głównie do rejestracji wokalnej w domowym studio. Jest bardzo popularny wśród vlogerów, początkujących muzyków i w małych studiach. Zajmuje bardzo mało miejsca więc zmieści się na biurku koło komputera. Wadą takiego rozwiązania jest jego stabilność. Jeżeli używamy mikrofonu dynamicznego lub przeciętnego mikrofonu pojemnościowego to będzie on idealnym rozwiązaniem, jeśli jednak będziemy chcieli zastosować stosunkowo ciężki mikrofon to może mieć problemy z utrzymaniem go w miejscu i może się po prostu przewracać. Tego typu statyw będzie też najtańszy np. Konig & Meyer 23325-300-55, OMNITRONIC GES-1, IMG Stage Line MS-12.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

IMG Stage Line MS-100/SW, stołowy statyw mikrofonowy

Ramię do mikrofonu

Jest tworem wymyślonym głównie dla stacji radiowych, stąd często nazywane jest ramię radiowe do mikrofonu. Czasem wykorzystywane jest przez vlogerów i w małych domowych studiach. Skojarzeniowo przypomina trochę ramię starej lampki;) Statyw ten nie posiada stopy, tylko mocowany jest do krawędzi stołu. Jest to dość wygodne rozwiązanie jednak ze względu na możliwość uszkodzenia blatu przy montażu, wyższej ceny i różnej stabilności, nie jest tak popularny jak standardowe statywy stołowe. Przykładem dobrego ramienia do mikrofonu jest Omnitronic TMA-2 i  DAP Statyw Broadcast PRO + Neutrik.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Ramię do mikrofonu Omnitronic TMA-2 bk

Podstawa i stabilność statywu mikrofonowego

Wybierając statyw mikrofonowy ważna będzie jego stabilność. Tańsze modele mogą być nieco mniej stabilne niż modele ze średniej i górnej półki, jednak na początek lub przy ograniczonym budżecie również się sprawdzą. Stabilność statywu mikrofonowego zależy przede wszystkim od jego podstawy, w drugiej kolejności od samej budowy i elementów łączących np. statyw prosty z ramieniem.

Statyw tripod

Najbardziej popularna jest podstawa typu tripod, czyli na trzech nogach. Zajmuje ona sporą powierzchnie na podłodze co w niektórych przypadkach może być kłopotliwe. Nogi oczywiście można złożyć przed transportem, zresztą tak jak i ramię. Na końcach nóg umieszczone są zaślepki z plastiku, pianki lub gumy które dodatkowo tłumią i poprawiają stabilność. Jest to znane od lat i sprawdzone rozwiązanie.

Statyw na krążku żeliwnym

Drugim rozwiązaniem jest zastosowanie tzw. krążka żeliwnego. Tego typu statywy stosuje się w miejscach gdzie zależy nam na jak największej wolnej powierzchni. Jest to o tyle wygodne rozwiązanie że nie musimy uważać na przewody i wciąż patrzeć pod nogi żeby nie zawadzić o statyw np. w ciemnym studio lub fosie orkiestry. Taki statyw będzie cięższy od tradycyjnego na podstawie tripod, ponieważ sam krążek dla zapewnienia stabilności musi być ciężki. Najczęściej jest to od 3 do 4 kg, wyjątkiem jest tu Gravity do którego można dokupić dodatkowe wypełnienie krążka, czyli dodatkowy obciążnik do podstawy o masie 2,3 kg. Ponieważ sama podstawa statywów Gravity waży 3,566 kg tworzy nam to bardzo solidną podstawę o masie całkowitej ponad 5,8 kg. Zaznaczę że to rozwiązanie należy stosować tylko w przypadkach ekstremalnych, przy normalnym użytkowaniu wystarcza sam krążek bez dodatkowego wypełnienia.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Dodatkowy obciążnik do podstawy statywów mikrofonowych Gravity MS 2 WP

Statyw mikrofonowy aluminiowy czy stalowy

Na rynku znajdziemy statywy mikrofonowe wykonane z aluminium i stali. Ogólnie przyjmuje się że statywy aluminiowe są bardziej stabilne, ale osobiście dla mnie nie ma większej różnicy. Sama stabilność bardziej będzie pochodziła z podłoża na którym postawimy statyw, jego podstawy oraz ilości ewentualnych przegubów i połączeń. Jednak mimo wszystko statywy mikrofonowe aluminiowe mają dwie cechy które stawiają je ponad stalowymi. Pierwsza to waga ponieważ statywy aluminiowe są lżejsze, druga to to że nie rdzewieją od wilgoci tak jak stalowe. Cechy te sprawiają że statywy mikrofonowe aluminiowe lepiej sprawdzą się w otwartym terenie oraz podczas transportu.

Ile kosztuje dobry statyw mikrofonowy i co warto wybrać?

Jeśli miałbym jednoznacznie określić ile trzeba wydać na dobry statyw mikrofonowy to raczej całość rynku podzieliłbym na 3 grupy.

Budżetowy statyw mikrofonowy

Nalezą do nich podstawowe modele Adam Hall, Proel, DAP Audio oraz Omnitronic. Statywy te bardzo dobrze sprawdzą się przy niewielkich scenach oraz półprofesjonalnych zastosowaniach. Koszt takiego statywu prostego lub z ramieniem to od ok. 90 do 150zł i za tę cenę mamy fajny tani statyw który spełni swoją funkcje. Warto wiedzieć że takie statywy gdy mamy np. ograniczony budżet lub potrzebujemy je tylko na kilka nagrań, również spełnią swoją rolę, co więcej zapewne będą nam służyły przez lata. Jeśli na coś trzeba uważać to raczej odradzałbym szukania jeszcze tańszych rozwiązań z chin np. ibiza, stand4me, vonyx itp. gdyż różnie to może być z jakością, stabilnością czy chociażby lakierem, a poszczególne modele tej samej serii mogą się nieznacznie różnić, oczywiście jeśli potrzebujemy budżetowego statywu do domu to powinny być ok.

Statyw mikrofonowy ze średniej półki

Tutaj będziemy celować w dobre i sprawdzone statywy wyższe modele Gravity, IMG Stage line, Omnitornic, DAP Audio serii Mammoth, Proel oraz najprostsze podstawowe modele Konig & Meyer. Jest to tak naprawdę optymalne rozwiązanie gdy chcemy użytkować nasz statyw mikrofonowy profesjonalnie. Koszt takiego statywu to ok. 130 – 250 zł. Warto zwrócić uwagę że można tu już trochę powybierać wśród naprawdę fajnych rozwiązań np. możemy mieć już podstawę na krążku żeliwnym, dobre mocowanie ramienia teleskopowego itp. Warto zwrócić uwagę na statywy Gravity które oferują tzw. możliwość personalizacji statywu. Polega to na dobraniu odpowiedniego koloru ringów (dostępne w opcji dodatkowej ok 25-30 zł kpl.), dzięki czemu możemy dodawać akcenty kolorystyczne w 8 kolorach np. różowym, czarnym, błękitnym itd. Na rynku są jeszcze dostępne w miarę rozsądne statywy Hamilton Stands, Athletic oraz Hercules, jednak z tymi ostatnimi są problemy z dostępnością.

Droższe statywy mikrofonowe – powyżej 250 zł

To przede wszystkim Konig & Meyer (KM) który jest znany ze swojej jakości. Statywy KM stosowane są w największych operach, filharmoniach i na największych scenach. Jest to marka premium, więc jeśli chcesz zrobić wrażenie na kimś kto się zna, to Konig & Meyer będzie odpowiedni. Tutaj znajdziemy też bogate wersje Gravity Stands, które swoją droga, dzięki unikalnym rozwiązaniom oraz kolorowym ringom również zrobią wrażenie, nawet na tych którzy się z kolei nie znają;) Same statyw Gravity będą kosztowały ok. 200 zł, jednak gdy dobierzemy odpowiednie ramiona, ringi itp. to wejdziemy już w tę półkę. Warto wspomnieć że powyżej 250 znajdziemy też bardziej zaawansowane rozwiązania statywów z przeciwwagą, overhead np. Omnitronic Overhead, Konig & Meyer 21430-500-55 - Overhead Microphone Stand

Akcesoria do statywów mikrofonowych

Nasz statyw mikrofonowy możemy także udoskonalić lub zwiększyć jego funkcjonalność dokupując różne akcesoria. Koniecznie na końcu statywu musimy mieć uchwyt mikrofonowy, bez tego po prostu nie zamontujemy mikrofonu, więc jest to „must have”. Ponadto mamy uchwyty typu „shock mount” czyli koszyczki tłumiące drgania i stosowane głównie do rejestracji w studio.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Proel APM30 Uchwyt mikrofonowy typu "klips", 20-32mm

Uchwyt na tablet do statywu mikrofonowego

Jak już mówimy o dodatkowych uchwytach to bardzo wygodnym rozwiązaniem są uchwyty na tablet montowane do statywu. Obecnie najbardziej popularne to OMNITRONIC PD-2 , Adam Hall THMS1, KM 19790-316-55, DAP Uchwyt na iPad Mini. Gdy gramy na gitarze przyda się uchwyt na kostki gitarowe, tak abyśmy zawsze mieli je pod ręką. Ostatnio Gravity wprowadziło nawet uchwyty na kubki oferowane w dwóch rozmiarach i montowane do statywu, ale tu nie wnikamy czy będzie tam woda, czy może coś więcej;) Tak że mnogość rozwiązań tego typu jest całkiem spora i warto przeglądać różne nawet nietypowe opcje.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Konig & Meyer 19791-016-55 Uchwyt na tablet PC czarny

Jeśli mamy problemy z odpowiednim utrzymaniem odległości od mikrofonu przyda się pop filtr, który dodatkowo poprawi jakość nagrania. Do nagrań stereofonicznych z kolei przyda nam się T-Bar, czyli uchwyt do montażu dwóch mikrofonów obok siebie.

Torba transportowa na statyw mikrofonowy

Będzie nam potrzebna, gdy chcemy przemieszczać się ze swoim zestawem. Zastosowania mobilne, częste wyjazdy czy koncerty nie będą nam straszne jeśli będziemy mieli dobry pokrowiec na statyw mikrofonowy. Tutaj do wyboru mamy zarówno cienkie materiałowe pokrowce, jak i wyściełane torby z usztywnieniem np Gravity BGMS 6 B na 6 statywów. Najważniejsze są w tym wypadku są wymiary naszych statywów oraz pokrowców, gdyż trzeba je dobrać, albo nabyć dedykowane torby do naszego statywu.

Statyw mikrofonowy – jaki wybrać?

Torba transportowa na 6 statywów Gravity BGMS 6 B

Uchwyt do wzmacniacza gitarowego

Krótko jeszcze wspomnę o takim tworze, ponieważ jest on dosyć często stosowany zamiennie z krótkim statywem podłogowym. Niby sam w sobie nie jest akcesorium do statywu, to jednak ciężko go nazwać samym statywem. Uchwyt do wzmacniacza gitarowego montujemy bezpośrednio na kolumnie gitarowej, piecyku lub wzmacniaczu. Dzięki temu umieścimy mikrofon w odpowiednim miejscu, jednocześnie oszczędzając nieco miejsca, w porównaniu do rozłożonego statywu podłogowego. Ciekawym modelem jest Gravity MS CAB CL01.

Podsumowując

Statyw mikrofonowy wcale nie musi być drogi, wszystko zależy do celu w jakim będzie wykorzystywany. Przy zastosowaniu półprofesjonalnym lub domowym, możemy nabyć w miarę przyzwoity statyw już za kilkadziesiąt zł. Najbardziej popularne są statywy mikrofonowe ze średniej półki, ponieważ będą nadawały się także w użytkowaniu profesjonalnym. Osobiście uważam że na chwilę obecną najlepszą na rynku opcją w stosunku do ceny są statywy Gravity, Proel, Omnitronic, DAP i proste modele Konig Meyer. Są to popularne i dobre statywy które z pewnością posłużą przez długi czas, zarówno na scenie w teatrze, w studiu nagrań, jak i podczas koncertów. Dużo będzie zależało również od akcesoriów dodatkowych jak uchwyty mikrofonowe, uchwyty na tablet, kolorowe ringi przy Gravity oraz pokrowce transportowe. Tak więc przy zakupie naszego statywu powinniśmy od razu wziąć to pod uwagę.

Zaletą jest to, że akcesoria możemy dokupić w późniejszym okresie i nie musimy od razu wydawać większej kwoty. Dla najbardziej wymagających zawsze zostają topowe statywy Konig & Meyer które stanowią klasę samą w sobie i charakteryzuje się nie tylko jakością wykonania, ale również prestiżem użytkowania.

Mam nadzieję że pomogłem Ci w wyborze twojego pierwszego statywu i w miarę jasno wyjaśniłem różnice i możliwości rozbudowy statywów mikrofonowych dostępnych na rynku. Jeśli podobał Ci się ten artykuł lub mógłby się jeszcze komuś przydać, zachęcam do udostępniania. Zapisz się też do naszego newslettera żeby nie przegapić nowości, promocji i poradników. Jeśli masz pytania zawsze możesz dodać komentarz do tego artykułu lub napisać na biuro@megascena.pl na pewno pomogę:)

Poniedziałek, 18 października 2021

Artykuł nie był jeszcze oceniany.

Zaloguj się, aby ocenić.

Napisz pierwszy komentarz!

  • Baw się i pisz, co myślisz!

    Komentarze pomagają nam tworzyć bardziej interesujące treści. Dzięki nim wiemy, na co mamy zwrócić większą uwagę.

Napisz komentarz

Chcesz mieć własny awatar (obrazek) i pseudonim?
Utwórz konto i profil na forum Megascena.pl!

Mogą Cię zainteresować

Sterowanie DMX, Jak zacząć pracę z sygnałem DMX?

Sterowanie DMX. Na temat sterowania za pomocną sygnału DMX pisali już chyba wszyscy. Niestety większość publikacji na ten temat jest po prostu nie zrozumiała dla normalnego człowieka. Aby dowiedzieć się jak wykorzystać sterowanie DMX w praktyce, trzeba przeczytać całe elaboraty naukowe, a i tak nie do końca wiadomo o co chodzi. Dlatego postanowiłem w sposób bardzo prosty i krótki opisać jak się do tego zabrać od strony praktycznej.

Gitara klasyczna a akustyczna – jaką wybrać?

Gitara klasyczna a akustyczna – jaką wybrać?

Na pierwszy rzut oka gitara klasyczna i gitara akustyczna wyglądają na tyle podobnie że często są po prostu nierozróżniane. Nic dziwnego że osoby chcące zacząć swą przygodę z grą na gitarze, nie wiedzą czy wybrać gitarę akustyczną, czy gitarę klasyczną. Czytaj Dalej >>>